#6/7 Gränser
Nästan allting har en gräns. Det hör till själva språkets be-gräns-ning att det ena inte kan vara det andra. Gränsen kan vara en mjuk övergång, nästan omärklig, eller en hårdbevakad gränslinje som inte får passeras. Vi måste alla förhålla oss till gränserna.
Bara borta. Det är den tanken vi inte kan låta bli att tänka och som vi inte står ut att tänka. Döden vet vi om i förväg men vet ingenting om. Inte ens den som är sjukhuspräst och har forskat på nära döden-upplevelser vet egentligen ett skit.
Kritik
Hur uppfattas kyrkans samtal med sig själv av någon som står utanför? Evangelium bad psykologen Andreas Ottosson läsa tre böcker som diskuterar mission och evangelisation i vår tid. Bara i en av dem fann han en kyrka som på allvar känns lockande.
•••
När man talar med kyrkliga företrädare om religionsdialog - ofta i mötet med islam - kan den antingen beskrivas som något i periferin av kyrkans uppdrag eller tvärtom i centrum. Carolina Johansson åkte till Fryshuset och ställde frågor till prästerna Maria Kjellsdotter Rydinger och Annika Borg om religionsdialogens gränser.
•••
Evangelium och Oscars församling ordnar med skrivverkstad hela sommaren under rubriken Att skriva Ordet. Du måste inte ha akademiska poäng eller vara publicerad sedan tidigare, men du ska vilja jobba aktivt med din text. För dig som skriver och läser, som vill skriva och har saker att säga – gråt inte, organisera dig!
•••
Varför ringer de inte när vi skriver? Pastor Janssons gamla fråga kan parafraseras för mediernas skrala bevakning av kyrkan - är kyrkan bara sjukt tråkig? Eller är det vi kyrkliga som berättar dåligt? Kulturtidskriften Evangelium bjuder in till ett öppet samtal om kyrkan och journalistiken.
När man talar med kyrkliga företrädare om religionsdialog - ofta i mötet med islam - kan den antingen beskrivas som något i periferin av kyrkans uppdrag eller tvärtom i centrum. Carolina Johansson åkte till Fryshuset och ställde frågor till prästerna Maria Kjellsdotter Rydinger och Annika Borg om religionsdialogens gränser.
Evangelium och Oscars församling ordnar med skrivverkstad hela sommaren under rubriken Att skriva Ordet. Du måste inte ha akademiska poäng eller vara publicerad sedan tidigare, men du ska vilja jobba aktivt med din text. För dig som skriver och läser, som vill skriva och har saker att säga – gråt inte, organisera dig!
•••
Varför ringer de inte när vi skriver? Pastor Janssons gamla fråga kan parafraseras för mediernas skrala bevakning av kyrkan - är kyrkan bara sjukt tråkig? Eller är det vi kyrkliga som berättar dåligt? Kulturtidskriften Evangelium bjuder in till ett öppet samtal om kyrkan och journalistiken.
Varför ringer de inte när vi skriver? Pastor Janssons gamla fråga kan parafraseras för mediernas skrala bevakning av kyrkan - är kyrkan bara sjukt tråkig? Eller är det vi kyrkliga som berättar dåligt? Kulturtidskriften Evangelium bjuder in till ett öppet samtal om kyrkan och journalistiken.
Att skriva Ordet
Evangelium bad fyra unga skribenter umgås i döda kristna författares sällskap. Hur skrev de Ordet? Vad upptog deras intresse? Och vad från dem finns kvar hos oss idag? Att skriva Ordet är Evangelium språkliga satsning som löper under hela 2014. I januari hade vi stormöte och författarbesök i Uppsala, i sommar gör vi verkstad i Djurgårdskyrkan och under hösten toppar vi med ny lyrik i tidningen. Ordet har rötter - nedåt, bakåt, uppåt, framåt!
•••
Lotta Jacobsson engageras av Skolan och religionen i sitt brev till den store ärkebiskopen.
•••
Camilla Hällbom vill säga till Malin i Karin Boyes "Kris" att hon inte behöver klippa banden till Gud trots sin längtan bort.
•••
Alex Svensson Thorsman frågar sig hur vägen till sann enhet går.
•••
Att det märkligaste av mysterier inte kräver märkvärdiga ord tilltalar Fredrik Seltman.
Lotta Jacobsson engageras av Skolan och religionen i sitt brev till den store ärkebiskopen.
Camilla Hällbom vill säga till Malin i Karin Boyes "Kris" att hon inte behöver klippa banden till Gud trots sin längtan bort.
•••
Alex Svensson Thorsman frågar sig hur vägen till sann enhet går.
•••
Att det märkligaste av mysterier inte kräver märkvärdiga ord tilltalar Fredrik Seltman.
Alex Svensson Thorsman frågar sig hur vägen till sann enhet går.
Att det märkligaste av mysterier inte kräver märkvärdiga ord tilltalar Fredrik Seltman.
•••
Predikan är en specifik kristen, performativ textgenre. Från detta nummer publicerar Evangelium predikningar i text och som pod.
•••
Predikan för palmsöndagen 2014.
Predikan är en specifik kristen, performativ textgenre. Från detta nummer publicerar Evangelium predikningar i text och som pod.
Predikan för palmsöndagen 2014.
•••
Att bli hjälpt av människor som inte behandlar dig kan vara avgörande för tillfrisknandet, säger Thérèse Eriksson som själv har erfarenhet av självskadebeteende. Pebbles Karlsson Ambrose har träffat henne.
•••
Evangelium lottar ut Thérèse Erikssons Möt mig som jag är, en bok om psykisk ohälsa hos unga och om vad kyrkan kan göra för dem. Vilka är alla dessa unga människor som kyrkan välkomnar i sin gemenskap?
Att bli hjälpt av människor som inte behandlar dig kan vara avgörande för tillfrisknandet, säger Thérèse Eriksson som själv har erfarenhet av självskadebeteende. Pebbles Karlsson Ambrose har träffat henne.
Evangelium lottar ut Thérèse Erikssons Möt mig som jag är, en bok om psykisk ohälsa hos unga och om vad kyrkan kan göra för dem. Vilka är alla dessa unga människor som kyrkan välkomnar i sin gemenskap?
Essä
•••
Eftersom jorden är en gåva och ingen äger den är den inte heller vår att sätta gränser på, skriver Tobias Elof Herrström och söker ett kyrkans "vi" som når bortom nationalstatens gränser.
•••
Det finns helt andra möjliga vägar framåt för kyrkan - kanske via den tidiga lutherdomen - än gränsupplösning och ett avskiljande från världen, menar teologen Tomas Appelqvist i denna essä om dagens svenska kyrkolandskap.
•••
Sammanblandningen mellan andlig och världslig makt i nationalkyrkorna har inte lett kyrkan dit medeltidens reformatorer hoppades. 500 år efter Luther är vi åter framme vid reformationens gräns, menar Erik Eckerdal i denna debattessä.
Eftersom jorden är en gåva och ingen äger den är den inte heller vår att sätta gränser på, skriver Tobias Elof Herrström och söker ett kyrkans "vi" som når bortom nationalstatens gränser.
Det finns helt andra möjliga vägar framåt för kyrkan - kanske via den tidiga lutherdomen - än gränsupplösning och ett avskiljande från världen, menar teologen Tomas Appelqvist i denna essä om dagens svenska kyrkolandskap.
•••
Sammanblandningen mellan andlig och världslig makt i nationalkyrkorna har inte lett kyrkan dit medeltidens reformatorer hoppades. 500 år efter Luther är vi åter framme vid reformationens gräns, menar Erik Eckerdal i denna debattessä.
Sammanblandningen mellan andlig och världslig makt i nationalkyrkorna har inte lett kyrkan dit medeltidens reformatorer hoppades. 500 år efter Luther är vi åter framme vid reformationens gräns, menar Erik Eckerdal i denna debattessä.